ΝΕΛΛΗ ΨΑΡΡΟΥ - ΕΥΤΥΧΩΣ, ΗΤΤΗΘΗΚΑΜΕ ΣΥΝΤΡΟΦΟΙ!

Ευτυχώς, ηττηθήκαμε σύντροφοι!

Καιρό τώρα διαβάζω διάφορα συκοφαντικά σχόλια σχετικά με το άτομό μου, χωρίς να θέλω να ασχοληθώ. Εντούτοις, αυτές οι φαιδρότητες χρησιμοποιούνται σήμερα για να χτυπήσουν το ντοκιμαντέρ που κάναμε με τον Ιωάννη Λαζάρου, Βόρεια Εύβοια, Το Σχέδιο, και την αλήθεια που έζησαν οι κάτοικοι εκεί, την οποία μεταφέραμε αυτούσια. Αυτό δεν γίνεται να μείνει ασχολίαστο, διότι δεν διακυβεύεται η... τιμή και υπόληψή μου, αλλά ένα έγκλημα που συντελέστηκε απέναντι σε 25.000 βορειοευβοιώτες, σε εκατομμύρια δέντρα και πολλαπλάσια πουλιά, ζώα, βότανα και φυτά.

Εν ολίγοις, με κατηγορούν είτε ως συνεργάτη των ακροδεξιών, είτε ως ακροδεξιά την ίδια, την ίδια ώρα που άλλοι υποστηρίζουν πως το ντοκιμαντέρ πληρώθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ! Είναι πραγματικά αστείο, και όσοι επιδίδονται σε αυτή τη συκοφαντία είναι μεμονωμένοι, αλλά θα αναφερθώ στο θέμα χάριν αυτών που δεν γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται και με ρωτούν με απορία. Και κυρίως, επειδή αυτή η συκοφαντία προσπαθεί να επιτεθεί στα πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στη Βόρεια Εύβοια.

Συνεργάτες ακροδεξιών

Από την αρχή της εμφάνισης του κορωνοϊού, τόσο εγώ όσο και ο Ιωάννης Λαζάρου ασχοληθήκαμε με την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού και την επικινδυνότητα μιας τέτοιας συνθήκης για τις κατακτήσεις των κοινωνιών της Δύσης, κατακτήσεις ενάντια στο ναζισμό και όχι μόνο. Τότε ακόμη, σύσσωμο το πολιτικό σύστημα μας διαβεβαίωνε πως δεν πρόκειται να επιβάλει καμία υποχρεωτικότητα. Στις αρχές Ιανουαρίου 2021 δημοσιεύτηκε μια ενδελεχής μελέτη μου για το ζήτημα (ελεύθερα αναρτημένη εδώ[i]).

Στα τέλη Μάρτη, διάφοροι άνθρωποι που θελήσαμε να ασχοληθούμε ενεργά με το θέμα αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία ομάδα με σκοπό την πληροφόρηση των συμπολιτών μας. Αυτό και κάναμε: φτιάξαμε την Διεπιστημονική Ένωση Υπεράσπισης της Δημοκρατίας και της Βιοηθικής απ' όπου δημοσιεύσαμε πλήθος άρθρων που ενημέρωναν σχετικά με το νομικό μας πλαίσιο, τα δικαιώματα των πολιτών, αλλά και το πολιτικό διακύβευμα της εφαρμογής μέτρων πολιτικής καταστολής για την αντιμετώπιση ενός ιού. Σε αυτή την ένωση μπήκαμε άνθρωποι από όλο το πολιτικό φάσμα, αποκλείοντας εξ' αρχής όσους είχαν σχέση με τον φασισμό και όσους είχαν ψηφίσει μνημόνια. Μπήκαμε άνθρωποι που είχαμε κοινές αφετηρίες και ιδεολογίες, μέχρι και άνθρωποι που διαφωνούσαμε ριζικά σε πολλά σημαντικά ζητήματα και προσεγγίσεις. Ναι, ήταν και μία πρώην οπαδός του Σώρρα, κι ένας ναύαρχος εν αποστρατεία (του λιμενικού). Συμφωνήσαμε όλοι πως θα έχουμε μία μονοθεματική συμμαχία για να αντιμετωπίσουμε έναν σοβαρό κίνδυνο για τις ελευθερίες μας και τη Δημοκρατία την ίδια - αυτή την κουτσουρεμένη Δημοκρατία που βιώνουμε. Και καλά κάναμε. Να σημειωθεί πως η άκρα δεξιά βάλλει κατά των ελευθεριών του ανθρώπου, τον οποίων θεωρεί μέσα από ένα πατερναλιστικό πρότυπο, και φυσικά κατά της δημοκρατίας. Οι άνθρωποι που υπερασπίζονται τις ελευθερίες, τα δικαιώματα και τις δημοκρατικές διαδικασίες μακράν απέχουν από το να είναι ακροδεξιοί. Τέτοιοι ήμασταν οι άνθρωποι που ιδρύσαμε την ΔΕΥΔΗΒ.

Έχει ενδιαφέρον ότι οι 2-3 δήθεν ακροδεξιοί της ομάδας χαρακτηρίζουν εμάς, όλους τους υπόλοιπους αριστερούς, αντιεξουσιαστές, ανένταχτους και με γνωστή κινηματική δράση, με τη συμμετοχή τους και όχι εμείς αυτούς ως συνεργάτες των αριστερών. Σοβαρά τώρα; Εξίσου ενδιαφέρον έχει η φρασεολογία περί «Σωρραίων και απόστρατων», για τη δημιουργία εντυπώσεων, ενώ μιλάμε για δύο άτομα - στα 20 που έφτασε να είναι τα μέλη της ΔΕΥΔΗΒ. Αλλά και το ότι συνεργάζεσαι με απόστρατο του λιμενικού ως κατηγορία, αλλά και ως αυταπόδεικτη σύνδεση με ακροδεξιούς, έχει ενδιαφέρον: όλοι στα ένστολα σώματα της χώρας είναι λοιπόν ακροδεξιοί; Μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει όμως ότι, κάποιοι από όσους μας κατηγόρησαν για συνεργασία με ακροδεξιούς οι ίδιοι συνέπραξαν με όλες τους τις δυνάμεις με τις πολιτικές της κυβέρνησης Μητσοτάκη-Πλεύρη-Βορίδη-Γεωργιάδη (αλλά δεν το παραδέχονται) τα τελευταία δυο χρόνια, ή συμμαχούν με μέλη της αριστεράς που έκανε κυβέρνηση με τους ΑΝΕΛ, που είναι (υποθέτω για σας) τόσο ακροδεξιοί όσο και οι συνεργάτες μας στην ΔΕΥΔΗΒ. Το σκεπτικό που χαρακτηρίζει ακροδεξιά όλη την συντηρητική λαϊκή δεξιά που παραδοσιακά υφίσταται στην Ελλάδα -συμπεριλαμβάνοντας και τους θρησκευόμενους-  ουσιαστικά χαρακτηρίζει το μεγαλύτερο  κομμάτι των Ελλήνων ως ακροδεξιούς.

Και κάπως έτσι, οι λέξεις χάνουν το νόημά τους. Επί της ουσίας, αυτοί που απείχαν από κάθε κινητοποίηση, δράση ή λόγο ενάντια στον εξευτελισμό του Συντάγματος, στην κατάργηση της αυτοδιάθεσης του σώματος, στα αντι-ιατρικά μέτρα εγκλεισμού και, κυρίως, στην διασπορά μίσους εναντίον όποιου διαφωνούσε κ.ά., έρχονται να μας μιλήσουν για συνεργασία με ακροδεξιούς. Ο φασισμός, βέβαια, χρησιμοποιεί αυτή την πάγια τακτική: της διαστρέβλωσης και αντιστροφής των επιχειρημάτων. Γι' αυτό κατηγόρησε όποιον τόλμησε να διαφωνήσει ως φασίστα πριν ακόμη υπάρξει κάποια αντίδραση: από τον Φλεβάρη του 2020, πριν ακόμη κηρυχτεί η πανδημία ή υπάρξουν αντιδράσεις, άρχισε η ταύτιση των τυχόν αντιδρώντων με συνωμοσιολόγους και φασίστες. Κομμάτι της αριστεράς και της αναρχίας, μάλιστα, ζήτησε περισσότερα και σκληρότερα μέτρα, και έκανε κριτική στην κυβέρνηση επειδή δεν τα εφαρμόζει. Για τους ιατρούς της τους... «κινηματικούς», μάλιστα, που επισήμως πληρώνονταν από τις φαρμακευτικές εταιρείες, έκαναν ότι δεν ξέρουν τίποτα[ii].

Οι μονοθεματικές κινητοποιήσεις, όπως για το νερό, ή για τα χημικά στη Μεσόγειο, ή για τη σωτηρία ενός υγροβιότοπου, γίνονται με τρόπο που συσπειρώνουν όλη την κοινωνία. Σε μικρές κοινωνίες ειδικότερα, συμμετέχουν σε αυτές όλοι ανεξαιρέτως, στο βαθμό που δεν δημιουργούν άλλα προβλήματα. Σωστό ή λάθος, συμβαίνει. Εξαίρεση σε αυτό, αν και όχι παντού, αποτέλεσαν τα μέλη της Χρυσής Αυγής, επειδή ήταν παρακρατικοί τραμπούκοι. Βέβαια, οι  πολιτικές διαφωνίες συχνά δημιουργούν πολλαπλά κινήματα για το ίδιο θέμα. Λογικό να συμβαίνει, αλλά εξίσου προβληματικό. Σε κάθε περίπτωση, αυτή είναι η κατάσταση. Αλλά οι κινητοποιήσεις και συσπειρώσεις που αφορούν ένα ζήτημα, εστιάζουν τις δυνάμεις τους σε αυτό. Το ότι όσοι αγκαλιάσατε το αφήγημα διασπείρετε και την επιχειρηματολογία της ακροδεξιάς κυβέρνησης περί φασιστών και συνωμοσιολόγων, αυτό είναι κάτι για το οποίο εσείς πρέπει να απολογηθείτε, όχι εμείς. Εμείς υποστηρίζουμε την αυτοδιάθεση του σώματος όλων, με συνέπεια, και όχι μόνο όσων επιτάσσει η κυρίαρχη ιδεολογία.

Οι «αλλά κάρτ» αντιφασίστες δεν είναι ιδεολόγοι, είναι όργανα της εξουσίας.

Η αλήθεια είναι πως, όσα έγραψα κι εγώ και η ΔΕΥΔΗΒ από τότε ως σήμερα, βγήκαν αληθινά. Το αφήγημα έπεσε με πάταγο από τα επίσημα χείλη όσων τυφλά εμπιστευτήκατε. Κι εσείς, κουβέντα για τους πρωτόγνωρους θανάτους από εγκεφαλικά ανήλικων παιδιών (αλήθεια, οι γιατροί του κινήματος τι σας λένε, υπήρξαν ποτέ στο παρελθόν τόσοι θάνατοι παιδιών από έμφραγμα;), κουβέντα για τους ιατρούς και υγειονομικούς σε αναστολή ακόμη και σήμερα, μέτρο που έχει αποδειχτεί ότι δεν είχε καμία ιατρική ωφέλεια - αντιθέτως, αποδυνάμωσε το σύστημα υγείας. Αντί να βγαίνετε και να μιλάτε για συνεργάτες των ακροδεξιών, θα έπρεπε να κάνετε μια σκληρή αυτοκριτική για όσα ψεύδη αποδεχτήκατε και υποστηρίξατε άκριτα. Αντί αυτής, συσπειρώνεστε γύρω από το μοναδικό επιχείρημα που σας έμεινε για να προσδώσει ταυτότητα και «κύρος» στον αντι-ψέκα αγώνα που δώσατε. Ακριβώς επειδή για όλα τα άλλα δεν μπορείτε πια να πείτε κουβέντα. Και κυρίως επειδή, έχοντας ταυτιστεί τόσο φανατικά με το κυρίαρχο αφήγημα, είναι πολύ δύσκολο τώρα να πείτε, «συγνώμη, κάναμε λάθος».

Αυτό το ξέραμε από την αρχή. Εδώ και καιρό, σε συζητήσεις, λέγαμε ότι, όταν πέσει το αφήγημα, αντί της παραδοχής θα υπάρξει ακόμη φανατικότερη αντίδραση από κάποιους που το στήριξαν. Είναι κλασική ψυχολογική αντίδραση, αναμενόμενη.

Αυτή η επιθετική κατηγόρια όμως υποκρύπτει ένα ζήτημα. Εσείς πού ήσασταν όλο αυτό το διάστημα που όλα τα πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα των ανθρώπων υφίσταντο θεμελιακή παραβίαση; Εντάξει, εμείς γίναμε ξαφνικά ακροδεξιοί. Εσείς τι κάνατε, πέρα από το να κατηγορείτε όσους προσπάθησαν για κάτι, είτε με σωστό είτε με λάθος τρόπο; Εναντιωθήκατε μήπως στον φασισμό των υγειονομικών διαχωρισμών κι εμείς δεν ήρθαμε μαζί σας; Αυτοκριτική, κυρίες και κύριοι...

Ξέρουμε όλοι για ποιο λόγο κατακρίνουμε την ακροδεξιά. Επειδή, πέραν της υπηρεσίας της στους εξουσιαστές, ενέχει τον διαχωρισμό, την μισαλλοδοξία, τον μη σεβασμό στην άλλη άποψη, την επιβολή της εξουσίας, τον εξευτελισμό του Ανθρώπου, τον μη σεβασμό του ατόμου, της προσωπικότητάς του και του σώματός του, τον τραμπουκισμό - ή «μπούλινγκ», που έχει γίνει και της μόδας. Μαντέψτε ποιοι είναι αυτοί που επιδόθηκαν με περίσσια χαρά στα ανωτέρω προσφάτως. Μαντέψτε ποιοι λοιδόρησαν την άλλη άποψη, ποιοι λογόκριναν, ποιοι αρνήθηκαν τον οποιονδήποτε διάλογο με τους «ψεκασμένους» και απάντησαν με βρισιές και συκοφαντίες αντί για επιχειρήματα, ποιοι έγιναν έρμαια της κυρίαρχης προπαγάνδας που την επέβαλλαν με «μπούλινγκ» στους δικούς τους ανθρώπους. Μαντέψτε ποιοι μπήκαν με μάσκες στην εκδήλωση που ο Φώτης Τερζάκης παρουσίαζε το νέο βιβλίο του[iii], επιτιθέμενοι, βρίζοντας τους παραβρισκόμενους και φτύνοντας τους ομιλητές; Και μαντέψτε επίσης ποιοι δεν είπαν κουβέντα γι' αυτή την πρακτική. Και μετά σκεφτείτε ότι, όσοι έπραξαν τα παραπάνω θεωρούν εαυτούς ακέραιους και «προοδευτικούς», και εμάς όλους ακροδεξιούς.

 «Η Ψαρρού μιλάει με το Δίκτυο Ελληνισμού»

Στο παραπάνω πλαίσιο, οι κατηγορίες εξειδικεύονται. Το Δίκτυο Ελληνισμού με κάλεσε σε μια εκπομπή που θα συμμετείχαν πολλοί άλλοι επιστήμονες, με αφορμή την μελέτη μου για την υποχρεωτικότητα. Είδα ότι πρόκειται για ομάδα που πρεσβεύει την «σύντηξη» πολιτικής και θρησκείας. Διαφωνώ αλλά αδιάφορο. Η ενημέρωση πρέπει να φτάνει σε όλους, και όχι μόνο στα δικά σας πολιτικώς ορθά και ακέραια αυτιά. Μάλιστα, θα έλεγε κανείς πως πρώτιστα πρέπει να φτάνει στους άλλους, σε αυτούς που έχουν λιγότερο «προοδευτικές» απόψεις από τις δικές σας. Έτσι δεν είναι; Αλλιώς, μιλάμε για ιδρυματισμό. Τώρα, το πως μία ομιλία μου εκεί μετατράπηκε σε συμμετοχή στην ομάδα, αυτό μόνο όσοι εφαρμόζουν «επιστημονικές μεθόδους» εξέτασης των δεδομένων μπορούν να μας απαντήσουν.

Η πλάκα είναι πως, όσοι γράφουν αυτά εναντίον μου δεν έχουν ποτέ ακούσει τι έχω πει σε αυτές τις δημόσιες εμφανίσεις. Φυσικά. Το μόνο που τους νοιάζει είναι ότι παρουσιάστηκα εκεί - εκεί όπου δεν με λογόκριναν και δεν με απέκλεισαν, παρά τις σκληρές επιθέσεις μου στη θρησκεία μέσα από κείμενά μου. Πόσο στενόμυαλο σκεπτικό, και μάλιστα από ανθρώπους που πρεσβεύουν τις αξίες του διαλόγου και της συνδιαμόρφωσης. Διάλογο μόνο με όσους συμφωνείς; Αν λοιπόν αυτοί είχαν κάνει τον κόπο να ακούσουν τι είπα στη συνάντηση του ελληνοορθόδοξου Δικτύου Ελληνισμού, θα έβλεπαν πως οι ευρύτερες πεποιθήσεις και πολιτικές μου θέσεις δεν παραμερίστηκαν προκειμένου να μιλήσω για την υποχρεωτικότητα. Απεναντίας. Όταν διαφώνησα (π.χ. όταν κάποιος ανέφερε στον λόγο του τους «λαθρομετανάστες» ή την «ευλογία στον αγώνα μας»), έκανα την παρέμβαση που θεωρούσα ότι πρέπει να γίνει [Θα παρέθετα το σχετικό βίντεο αλλά «δεν είναι πια διαθέσιμο»]. Εσείς θεωρείτε ότι θα έπρεπε να αποχωρήσω, ή να μην είμαι εκεί. Εγώ θεωρώ ότι εκεί ακριβώς έπρεπε να είμαι. Ποιο το όφελος να μιλάμε μεταξύ μας όσοι συμφωνούμε σε κάτι, και να μην ακουστεί μια άλλη φωνή, μια διαφωνία, εκεί όπου είναι οι «άλλοι»; Ποιο το όφελος για την κοινωνία;

Ας μην ξεχνάμε ότι η ορολογία «λαθρομετανάστης» επιβλήθηκε στην κοινωνία από την κυρίαρχη προπαγάνδα, όταν τα ΜΜΕ αποφάσισαν να προωθήσουν τη Χρυσή Αυγή από το 2007 και μετά - για λόγους που φάνηκαν στη συνέχεια. Και το κατάφεραν. Πολύς κόσμος γαλουχήθηκε σε αυτή τη φρασεολογία, και τη χρησιμοποιεί, χωρίς καν να την εντάσσει σε ένα πολιτικό αφήγημα. Είναι όλοι αυτοί οι Έλληνες που χρησιμοποιούν αυτόν τον όρο φασίστες ή ακροδεξιοί; Προφανώς και όχι. Αν τους αποκλείουμε από τον οποιονδήποτε διάλογο χάριν της ιδεολογικής μας ακεραιότητας, τότε ναι, τους αφήνουμε βορά στους επίδοξους φασίστες. Εσείς οι ίδιοι αναγνωρίζετε τη δύναμη της προπαγάνδας, έτσι δεν είναι;

Πάντως, οι φράσεις που χρησιμοποιούνται δείχνουν πολλά. Κάποιοι μιλάνε για «λάθρο» και κάποιοι για «ψέκες». Θεωρώ πως, η χρήση όρων συντμημένων με αυτόν τον τρόπο αποστερεί τον χαρακτήρα του προσώπου από τον άνθρωπο, τον υποβιβάζει σε κάτι υποδεέστερο, ώστε να μπορεί να του επιτεθεί - αφού είναι κάτι λιγότερο από εμάς. Αυτές οι φράσεις είναι ρατσιστικές, όντως. Οδηγούν στην υποτίμηση του άλλου. Κι αυτή η τάση, απ' ότι είδαμε, δεν είναι αποκλειστικής χρήσης της ακροδεξιάς. Και αυτό πρέπει να το συζητάμε με όσους μιλούν με αυτόν τον τρόπο - κάποιοι μάλιστα αναθεωρούν.

«Η Ψαρρού είναι του ΕΠΑΜ»

Η συμμετοχή μου σε ραδιοφωνικές εκπομπές του ΕΠΑΜ έχει κριθεί είτε ως συμμετοχή μου στο κόμμα, είτε ως κομμάτι της συνεργασίας μου με ακροδεξιούς. Καταλαβαίνω να θεωρείτε ότι είμαι στο κόμμα αυτό: εσείς δεν θα φιλοξενούσατε ποτέ στο δικό σας ραδιόφωνο, εφημερίδα, στέκι κάποιον που δεν είναι δικός σας. Κατά τα άλλα, πρεσβεύετε τον διάλογο, την έκφραση διαφωνίας, την ανοχή! Κι όμως, οι άνθρωποι του καναλιού του ΕΠΑΜ, e-roi, με καλούν παρότι δημόσια σε δική τους εκδήλωση δήλωσα την άρνηση ένταξής μου στο ΕΠΑΜ. Από την άλλη, οι πιο ενημερωμένοι τοποθετούν τις εμφανίσεις μου στο e-roi ως κομμάτι της συνεργασίας μου με τους ακροδεξιούς. Με απλά λόγια, χαρακτηρίζουν το ΕΠΑΜ ακροδεξιό! Η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός σε όλο της το μεγαλείο.

Πώς είναι δυνατόν να αναφέρει κανείς το ΕΠΑΜ, και τον Καζάκη ειδικότερα, ως ακροδεξιό; Έχουμε ξεφύγει τελείως; Αναρωτιέμαι αν οφείλεται στην προεκλογική του συνεργασία πριν χρόνια με τον Παπαθεμελή (που ήταν εθνικιστής, κι αυτό εσείς το μεταφράζετε σε φασίστα, άρα και όποιος μίλησε μαζί του είναι φασίστας, και όποιος μίλησε με αυτόν που μίλησε μαζί του φασίστας, κ.ο.κ.). Εκτός κι αν είναι ακροδεξιός επειδή είναι πατριώτης; Βέβαια, Εθνικό Πατριωτικό Μέτωπο, άρα φασίστας. Πολύ πιθανό, τα τελευταία χρόνια «παίζει» πολύ η επιχειρηματολογία που συνδέει τον πατριώτη με τον φασίστα. Λένε κάποιοι: «ο πατριωτισμός είναι μισό τσιγάρο δρόμος από τον εθνικισμό», και επίσης ότι «ο εθνικισμός είναι μισό τσιγάρο δρόμος από τον φασισμό», άρα πατριωτισμός και φασισμός είναι το ίδιο. Απλά μαθηματικά[iv]. Με τις τσιγαριές μετράτε τον χαρακτηρισμό ανθρώπων που παλεύουν και αγωνίζονται, που ενημερώνουν και εναντιώνονται στον πραγματικό φασισμό, αυτόν που ζούμε καθημερινά.

Εν τέλει, αν ο πατριωτισμός είναι φασισμός, ή τέλος πάντων «ένα τσιγάρο δρόμος από αυτόν», τότε γιατί δεν αποκηρύσσετε τον Άρη Βελουχιώτη; Δεν ήταν ο Άρης πατριώτης; Δεν συνδιαλέχτηκε με ανθρώπους και ομάδες ριζικά αντίθετες με αυτόν; Δεν έμπαινε ο Άρης στα χωριά με τον ιερέα δίπλα του και την ελληνική σημαία στα χέρια; Δεν ήταν ολόκληρη η αντίσταση μια δύναμη απελευθέρωσης που κινητοποιήθηκε για την απελευθέρωση της Πατρίδας; Φυσικά και ήταν. Και το πλήρωσαν ακριβά. Δεν του συγχωρέθηκε ποτέ από το Κόμμα η ανεξάρτητη στάση του. Αυτό ο Άρης το πλήρωσε με τη ζωή του, τι να πω εγώ τώρα, γιατί με συκοφαντείτε; Και πάλι καλά, να λέω. Η δολοφονία χαρακτήρων, συμβολικά ή πραγματικά, είναι πάγια τακτική των καπιταλιστών. Όχι άνθρωπο, έναν ολόκληρο λαό δολοφόνησε τότε το Κόμμα μαζί με τους συνεργάτες των Γερμανών-κατακτητών, και Συμμάχων-συνεχιστών τους. Το κόμμα ποτέ δεν συγχώρεσε τον Άρη, τον μεγαλύτερο επαναστάτη αυτής της χώρας. Γιατί; Επειδή έκανε κήρυγμα εθνικής απελευθέρωσης. Όχι στο όνομα μιας κάποιας «εθνικής ενότητας» γενικά και αόριστα, αλλά στο όνομα της αλληλεγγύης, της κοινότητας, της δικαιοσύνης, της ελευθερίας του λαού. Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο που δεν του συγχωρέσανε ποτέ. Ότι ήταν, λέει, «δηλωσίας». Είχε υπογράψει δήλωση για να βγει από τη φυλακή, όπου τον είχαν ευνουχίσει. Κι αυτό το Κόμμα το τόνιζε σε κάθε περίπτωση. Κι ας μπήκε αμέσως στον αγώνα όταν βγήκε από τη φυλακή ο Άρης. Αλλά όταν το Κόμμα υπέγραφε το ξεπούλημα του ένοπλου αγώνα των Ελλήνων, όλα καλά. Ο Άρης θα ήταν δηλωσίας για πάντα, όσο κι αν αγωνίστηκε. Για όσους ήταν εχθροί του αγώνα του.

Αυτός ήταν πατριώτης. Και αγωνιστής για την δικαιοσύνη, για το αυτεξούσιο, για την ελευθερία. Κατεβάστε τον από τους τοίχους σας, ήταν «μια τσιγαριά δρόμος» από τον φασισμό!
Δεν έχει σχέση το μεγαλείο του αγώνα του Άρη με εμένα, τον Ιωάννη Λαζάρου, τον συναγωνιστή Φώτη Τερζάκη που του προσάπτετε τα ίδια με μένα ή και χειρότερα, και άλλους[v]. Η μέθοδος όμως που ακολουθείτε είναι παρόμοια, και το πλήγμα ανάλογο του μεγέθους φυσικά. Άλλωστε, ο νέος φασισμός δεν θα γίνει στο όνομα των ιδανικών του έθνους και της πατρίδας. Ο νέος φασισμός έρχεται χρησιμοποιώντας την αριστερή ρητορική, τις δικές μας αξίες και ιδανικά, αρκούντως αντεστραμμένα. Φασίστες μας ονόμασαν οι πραγματικοί φασίστες για να επιβάλουν μία διετία μέτρων που φτωχοποίησαν τον λαό και έπληξαν την υγεία των ευάλωτων αλλά και των υγειών. Τα τσιτάτα ενάντια στην ιδιοκτησία χρησιμοποιεί το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ για να εφαρμοστεί η κλοπή που ετοιμάζουν κάθε μικρο-ιδιοκτησίας. Στην ανοχή σας των εγκλεισμών (lockdown) στηρίζεται η νέα απαγόρευση πρόσβασης σε δάση και άλση επί ποινή προστίμου 300 ευρώ τις ημέρες του καύσωνα. Τώρα χρησιμοποιείται η δική μας ρητορική, αυτής της εναντίωσης στον φασισμό, έτσι δουλεύουν οι φασίστες. Πανέξυπνη προπαγάνδα, με μία φράση κατέστειλε όλη την αριστερά δύο χρόνια τώρα, αυτή ήταν ο στόχος[vi].

Στην πραγματικότητα όμως...

Η συκοφαντία εναντίον μου, και άλλων συναγωνιστών, λέτε ότι έχει να κάνει με τη δήθεν συνεργασία μας με τους ακροδεξιούς. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Ο λόγος αυτής της εναντίωσης είναι η θεματολογία με την οποία ασχοληθήκαμε. Τα βάλατε μαζί μας επειδή ασχοληθήκαμε με την υποχρεωτικότητα σε ιατρικές πράξεις και της στέρησης κατοχυρωμένων ελευθεριών. Κι έκτοτε προσπαθήσατε να το επαληθεύετε. Ποστάρατε και χλευάζατε όλους μας μέσω κάποιων γραφικών που μπορεί να βρέθηκαν σε μία συγκέντρωση, μόνο και μόνο επειδή δεν συμφωνούσατε με τη συγκέντρωση. Όταν, το 2010, ξεσηκωθήκαμε ενάντια στα μνημόνια, κι εσείς μαζί, δεν αναπαράξατε τις φωτογραφίες με τον «τρελό» που ήταν στο Σύνταγμα και είχε μαζί του τόξο, το θεωρήσατε προβοκάτσια και ότι δεν μας εξέφραζε - ορθώς. Χίλιοι γραφικοί, ελληναράδες και «ακροδεξιοί» ήταν στις συγκεντρώσεις για τα μνημόνια, αλλά κανείς σας δεν αποχώρησε, ούτε κατηγόρησε όσους ήταν ως συνεργάτες των ακροδεξιών. Επειδή συμφωνούσατε. Όμως, τον παπά που κράταγε το Πιστεύω στον δικτάτορα Παπαδόπουλο το είδατε στη συγκέντρωση ενάντια στις υποχρεωτικότητες. Όταν όμως η Propatria επιτέθηκε στις ομάδες μας εκείνη τη μέρα, κάνατε πως δεν είδατε τίποτα.

Στη συγκέντρωση για τη Βόρεια Εύβοια, τον Οκτώβρη στο Σύνταγμα, ήταν κι ένας κύριος με πλακάτ χριστιανικού περιεχομένου. Αν θέλατε να συκοφαντήσετε τη συγκέντρωση, αυτό θα δείχνατε, το ξέρουμε.

Μπράβο σας, την υιοθετήσατε καλά τη μέθοδο που το κράτος εφάρμοσε εναντίον όλων μας. Το χειρότερο όμως είναι ότι, ψάξατε επιμελώς να δείξετε ότι είμαστε φασίστες ή «ψεκασμένοι» δείχνοντας με το δάχτυλο κάποιους γραφικούς ή φασίστες, ακόμα και όταν προφανέστατα ήταν βαλτοί εκεί προκειμένου να τους δείξετε. Έτσι βάλατε στο στόχαστρο και την Contra Dystopia, κατηγορώντας την ότι, δήθεν, οργάνωσε συγκέντρωση μαζί με τους Propatria. Παραδόξως, η αναφορά σε κάλεσμα φασιστών στο Σύνταγμα και η συμμετοχή της Propatria έγινε από το indymedia [vii]. Χαλκευμένα ψεύδη προκειμένου να δώσετε στον εαυτό σας το άλλοθι ότι δεν έχετε πρόβλημα με την άλλη άποψη, αλλά με όσους συνεργάζονται με τους φασίστες. Κι έτσι επινοήσατε αυτή τη συνεργασία ακόμη κι εκεί που δεν υπήρχε.

Επικίνδυνη συμπεριφορά: καλό είναι ο κόσμος να ενημερώνεται και να προσέχει.

Για το ντοκιμαντέρ, Το Σχέδιο

Όλα τα παραπάνω είναι φαιδρά και «αστεία». Όμως, η συκοφαντία της αλήθειας των κατοίκων της Βορείου Ευβοίας είναι ανήθικη και υποκινούμενη - και καθόλου αστεία, και γ' αυτό, για πρώτη και τελευταία φορά, αναφέρομαι σε αυτές τις φαιδρότητες. Ο τίτλος, λέει, «Το Σχέδιο», που δώσαμε στο ντοκιμαντέρ, είναι συνωμοσιολογικός επειδή υπονοεί κάποια σκοτεινά κέντρα που δρουν στο παρασκήνιο. Δηλαδή εσείς όταν γράφετε τα τσιτάτα εναντίον των καπιταλιστών, πως τους φαντάζεστε; Απλώς κάθονται στη γωνία και περιμένουν μήπως και «κάτσει» η ευκαιρία για να μπούνε; Δεν συνεννοούνται, δεν κάνουν τραστ, δεν πληρώνουν πολιτικούς για να ψηφίσουν τους κατάλληλους νόμους, δεν δολοφονούν; Ξαφνικά γίνατε άσχετοι και αφελείς; Δεν μάθατε, δεν ακούσατε, δεν γράψατε ποτέ για πληρωμένους δολοφόνους, για μηχανισμό μηνύσεων αγωνιστών προκειμένου να εξοντωθούν οικονομικά οι πολίτες όσο αυτοί προχωράνε στα σχέδιά τους; Δεν είδατε ποτέ επενδυτικά σχέδια να θεσμοθετούνται ξαφνικά σε μια περιοχή, και οι «επενδυτές» να έχουν ήδη αγοράσει τη μισή γη δεκαετίες πριν σιγά-σιγά και με μέθοδο; Η αλήθεια, αγαπητοί, δεν αλλάζει ανάλογα με το αν σας αρέσει αυτός που την αναδεικνύει. Αν δεν ξέρετε τι είναι ο καπιταλισμός, δεν σας φταίει Το Σχέδιο, αλλά το ότι αγκαλιάσατε μια ιδεολογία με τον τρόπο που οι φανατικοί πιστοί αγκαλιάζουν μια θρησκεία: χωρίς κατανόηση.

Ο τίτλος, «Το Σχέδιο» δόθηκε από τον ίδιον τον κόσμο, οι ντόπιοι μας το έλεγαν, όλοι. Άντε πείτε τους ότι λένε συνωμοσιολογίες. Όσο για τα σκοτεινά συμφέροντα, καθόλου σκοτεινά δεν είναι.

Έχουν ονοματεπώνυμο. Κι εμείς το λέμε.

Επαγγελματική δουλειά...

Είναι λέει το ντοκιμαντέρ δείγμα «οικοφασισμού» και συνωμοσιολογίας. Αυτά έγραψε μια ανώνυμη ιντερνετική φιγούρα στο Twitter, ονόματι Rising Galaxy. Συμμετέχουν λέει άνθρωποι που είναι σε παραστρατιωτικές ομάδες. Έτσι, γενικά και αόριστα. Το προφίλ αυτό αναρτά διάφορα, για καταλήψεις, για διεκδικήσεις, τέτοια πράγματα, ωραία. Μάλιστα, σε σχόλιο ανέφερε και ότι είμαστε στην ΔΕΥΔΗΒ και, άρα, Να, κοίτα, έχουμε ακροδεξιές περγαμηνές. Η ανάδειξη ενός γεγονότος που ισχύει για να δώσει κύρος στα υπόλοιπα ψεύδη είναι συνηθισμένη. Ρώτησα, λοιπόν, απαντώντας, τον ανώνυμο σχολιαστή ποια είναι τα στοιχεία που έχει για τις παραστρατιωτικές ομάδες και τα μέλη τους που εμφανίζονται στο ντοκιμαντέρ. Η απάντησή μου δεν εμφανίστηκε ποτέ (προφανώς εγκρίνουν οι διαχειριστές του προφίλ ποιες θα εμφανίσουν), και στη συνέχεια με απέκλεισαν. Έτσι εξηγείται πως δεν υπήρχε κανένα σχόλιο που να διαφωνεί με την ανάρτηση από κάτω. Εγώ πάντως, για όσα λέω ξέρω να απαντήσω, και δεν φιμώνω όποιον διαφωνεί. Γιατί δεν παραθέτω άποψη (στα ντοκιμαντέρ τουλάχιστον) αλλά στοιχεία και μαρτυρίες. Αφού είχε στοιχεία για μέλη παραστρατιωτικών οργανώσεων στο ντοκιμαντέρ Βόρεια Εύβοια, Το Σχέδιο, γιατί δεν μου τα παρέθεσε, να με εκθέσει ανεπανόρθωτα; Εγώ θυμάμαι την αριστερά, όταν ήθελε να τα βάλει με την παραστρατιωτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, τη Χρυσή Αυγή, έδινε ντοκουμέντα και στοιχεία αδιάσειστα, δεν είχε ανάγκη να λασπολογήσει γενικόλογα για να δημιουργήσει εντυπώσεις. Ντοκουμέντα προσβάσιμα σε όλους.

Να σημειωθεί ότι το μπλοκάρισμά μου έγινε μέσα σε 30'' από την απάντησή μου. Επαγγελματική δουλειά! Και σε συζήτηση με γνωστό μου έμαθα πως κι εκείνος σχολίασε ρωτώντας σε ποια στοιχεία στηρίζεται αυτή η ανάρτηση. Του ζήτησα να μπούμε να δούμε αν έχει απαντηθεί το ερώτημά του, για να διαπιστώσουμε πως κι εκείνος ήταν «μπλοκαρισμένος».

Ξέρω πως η λασπολογία και τα ψέματα θα συνεχίσουν. Η επίθεση στο ντοκιμαντέρ μέσω ημών είναι επίθεση στον πόνο και την αγωνία των ανθρώπων στη Βόρεια Εύβοια, είναι επίθεση στην αλήθεια τους. Και μάλιστα εξυπηρετεί άμεσα όσους επιβουλεύονται την περιοχή. Η επιτυχία του ντοκιμαντέρ κάποιους δυσαρέστησε, είναι προφανές. Όσοι τα λέτε αυτά, συνδέοντας τις διαφωνίες σας μαζί μου με το ντοκιμαντέρ και τις μαρτυρίες των κατοίκων, για άλλη μια φορά επιχειρείτε να ξεπλύνετε τον Μητσοτάκη και όσους αυτός εξυπηρετεί. Πράγμα αδύνατον. Οπότε συνεχίστε, για να ξέρουμε κι εμείς ποιοι είστε.

Και μια ανθρώπινη ερμηνεία

Τα παραπάνω αναφέρονται σε όσους στοχευμένα επιχειρούν τη διάσπαση και τον αποπροσανατολισμό. Ουσιαστικά δεν απευθύνομαι καν σε αυτούς, ευτυχώς είναι λίγοι. Απευθύνομαι σε όσους και όσες, απλά και ανθρώπινα θέλουν να κατανοήσουν. Και κλείνω με μία πιο προσωπική, την μόνη ίσως ουσιαστική αναφορά για όλα τα παραπάνω.

Στη ζωή μου υπήρξα κι εγώ αυστηρή και άτεγκτη. Όχι όσο αυτοί που με κατηγορούν σήμερα, αλλά αρκετά. Έφυγα από το Πανεπιστήμιο επειδή οι συνθήκες ήταν αντιεπιστημονικές και ασεβείς προς τους φοιτητές και τους καθηγητές. Άρχισα μέσω της ιστοσελίδας μου, άρθρων, βιβλίων και ντοκιμαντέρ, να προσπαθώ να ενημερώσω τον κόσμο καθώς μάθαινα κι εγώ. Το 2014 έκανα το ντοκιμαντέρ «Σταγώνες», για την ιδιωτικοποίηση του νερού. Τότε, με τον κόσμο σε κινητικότητα, υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση και προβολή. Θυμάμαι που με πήραν από το VICE για μια συνέντευξη, την οποία αρνήθηκα διότι το μέσο αυτό χρηματοδοτείτο από τον Κυριακού. Δεν ήθελα να ενισχύσω με την παρουσία  μου αυτούς που συκοφαντούσαν τις κινητοποιήσεις μας. Τότε έδινα μόνο κάποια άρθρα στην Εφημερίδα των Συντακτών, αφιλοκερδώς, επειδή ήταν με τον κόσμο και την αλήθεια, όπως τότε νόμιζα, και επειδή ήταν ένα συνεργατικό εγχείρημα από τα κάτω. Αυτά που συνέβησαν στη συνέχεια, όμως, ήταν καθοριστικά για τις μετέπειτα αποφάσεις μου.

Μετά την προσχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ στο μνημονιακό μέτωπο και τη συνεργασία του με τη Νέα Δημοκρατία, άρχισε να διαφαίνεται πως η ΕφΣυν μαχόταν για την αλήθεια όσο ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αντιπολίτευση. Έκτοτε, άρχισε να ενδιαφέρεται για μια συγκεκριμένη αλήθεια: αυτή την προώθησης της άποψης του Κόμματος. Δεν ήμουν η μόνη που απογοητεύτηκα: πολύς κόσμος ένιωσε προδομένος και απογοητευμένος. Το 2019 η ΕφΣυν συμμετείχε στην προπαγάνδα που λέει ότι, όποιος διαφωνεί μαζί μας είναι φασίστας (με αφορμή τη συμφωνία των Πρεσπών), και από το 2020 και μετά στην αντίστοιχη προπαγάνδα της κυβέρνησης, ότι όποιος διαφωνεί με το κυρίαρχο αφήγημα της πανδημίας είναι «ακροδεξιός και ψεκασμένος». Για λόγους που αναπτύσσω σε άρθρο μου, η άλλοτε κινηματική εφημερίδα κατάντησε κίτρινη φυλλάδα[viii]. Ήταν όμως και πολλά κινήματα και ομάδες που ανέχονταν τη λογοκρισία ή ακόμη και τη συκοφαντία δικών τους ανθρώπων που τα λεγόμενά τους δεν τους άρεσαν, ειδικά αν εμπεριείχαν αυτοκριτική της ομάδας.
Κάπως έτσι, αγαπητοί μου φίλοι αποφάσισα πως αν ήθελα να πασχίζω για την ενημέρωση και την αλήθεια, δεν θα το έκανα με ιδεολογικά κριτήρια ως προς το ποιος θα μεταφέρει το μήνυμα αυτής της αλήθειας. Είδα πως τα ιδεολογικά προσχώματα μας αφήνουν μία αίσθηση ηθικής ανωτερότητας, επειδή εμείς «είμαστε καλύτεροι/πιο ακέραιοι από τους άλλους», αλλά αυτή είναι μια ψευδαίσθηση που από μόνη της ενέχει διάκριση και διάσπαση. Η δική μου απόφαση είναι η αλήθεια να φτάσει σε όλους. Μέσω κάθε μέσου.

Κάθε μέσου; Όχι. Έχω κρατήσει κάποια προσχώματα κι εγώ. Με τους συνεργάτες των εγκληματιών δεν θέλω καμία σχέση. Κι ας τους θεωρείτε κάποιοι συντρόφους.

Μπορεί η όποια απόφαση έχω πάρει να είναι σωστή, μπορεί και λάθος. Η δική σας απόφαση να μην υπερασπιστείτε το δικαίωμα όλων στο σώμα τους, και να κατακρίνετε όσους το έκαναν για τον τρόπο που το έκαναν δεν είναι άσχετη με τη δική μου απόφαση, στην ίδια κοινωνία ζούμε, αυτό σημαίνει πως είμαστε ένα. Έχει ενδιαφέρον ότι, όλες μου οι δράσεις των τελευταίων 12 ετών σε κινήματα, σε καταλήψεις, στην υπεράσπιση απεργών πείνας, δημόσιων και κοινωνικών χώρων, στην αποκάλυψη σχεδίων εναντίον των ανθρώπων, της γης και της ελευθερίας, μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Μένει μόνο μια κοντόφθαλμη επιλεκτική μνήμη που εξυπηρετεί το νέο αφήγημα; Πουθενά δεν έχει κατηγορηθεί κάποια άποψή μου, ή κάποια έρευνά μου. Παλεύω για τη Δικαιοσύνη και την Ελευθερία. Προσφάτως, και για την Ανθρωπιά, την επιείκεια, την αγάπη. Ακόμη και για την εργασία μου ενάντια στην υποχρεωτικότητα δεν υπήρξε κανένα αντεπιχείρημα, κανένας διάλογος. Μόνη σας διέξοδος συκοφαντίας η δήθεν σύμπλευση και η συνομιλία με όσους θεωρείτε ακροδεξιούς, η αναπαραγωγή δηλαδή της προπαγάνδας της κυβέρνησης Μητσοτάκη, Βορίδη, Πλεύρη, Γεωργιάδη. Μόνο που όλο και περισσότερο προκύπτει η ανάγκη σας να τους χαρακτηρίσετε όλους έτσι. Αυτό όμως έχει ως μόνο θύμα την ίδια την κοινωνία. Αυτό και μόνο με απασχολεί.

Εσύ που, δεν συνομιλείς καν σε απλό ανθρώπινο επίπεδο για την έντονη διαφωνία σου με κάποιον, να σηκώσεις το τηλέφωνο και να πεις, «καλά ρε συ, τι κάνεις;», να συζητήσετε, να διαφωνήσετε, πώς ακριβώς θα αλλάξεις την κοινωνία; Εσύ που έλεγες πόσο βοήθησε τη δράση σου η δουλειά μου, που είχαμε εκτίμηση κι εμπιστοσύνη, πώς δείχνεις τώρα τη συντροφικότητά σου στον άνθρωπο με τον οποίον διαφωνείς; Αυτή είναι η κοινωνία που ονειρεύεσαι, όπου οι μέχρι χτες σύντροφοί σας και συναγωνιστές, είναι άνθρωποι που δεν τους μιλάτε και/ή τους συκοφαντείτε; Μια φράση μου φέρνει η στάση αυτή στο μυαλό: «Ευτυχώς ηττηθήκαμε σύντροφοι».

Η ηθική ανωτερότητα δεν υφίσταται, μη γελιέστε. Τα προτάγματα περί ελευθερίας, αυτοδιάθεσης, σεβασμού και ανοχής της διαφορετικότητας δεν δίνουν σε κανέναν πολιτική ή ηθική υπεροχή. Μένει μόνο ο καθημερινός αγώνας να τα εφαρμόζουμε. 

[i] https://nellypsarrou.com/index.php?option=com_content&task=view&id=506&Itemid=63) 

[ii] [ii] Βλ. και σχετική ανάρτηση του Φώτη Τερζάκη, https://www.grivas.info/covid-19/443-f-terzakis-akyro-logo-symferontos. Τώρα, στο βιβλίο του Ιατρική-πολιτική: μια ανθρωπολογική-φιλοσοφική ματιά στις αντιμαχόμενες θεραπευτικές αντιλήψεις στον σύγχρονο κόσμο (Αλήστου Μνήμης: Αθήνα 2021), σελ. 281-7. 

[iii] Ιατρική Πολιτική, (Αλήστου Μνήμης, Αθήνα 2021)

[iv] Άρθρο μου σχετικά με την ταύτιση πατριωτισμού-εθνικισμού-φασισμού εδώ: https://nellypsarrou.com/index.php?option=com_content&task=view&id=499&Itemid=63, αλλά και αυτό: ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ, ΣΥΝΤΡΟΦΕ 

(6): Η θεωρία του «εν δυνάμει φασίστα»

[v] https://efodos.net/2022/04/12/schetika-me-ti-synergasia-toy-foti-terz/

[vi] Για λόγους που αναλύω εκτενώς εδώ: "Ακροδεξιοί-συνωμοσιολόγοι-αρνητές": το βολικό τρίπτυχο (7)

[vii] https://athens.indymedia.org/post/1614344/

[viii] https://nellypsarrou.com/index.php?option=com_content&task=view&id=520&Itemid=63

https://nellypsarrou.com/index.php?option=com_content&task=view&id=531&Itemid=63